Internationale Geschiedenis in 1917 #1-10 | Nederlandse geschiedenis van 1917-2017 #11-20 | Het Tijdschrift De Stijl #21-30 | Vorm en Theorie #31-40 | Theo van Doesburg #41-50 | Piet Mondriaan #51-60 | Bart van der Leck #61-70 | Vilmos Huszár #71-80 | Antony Kok, Jan Wils, Georges Vantongerloo, JJP Oud, Piet Zwart #81-90 | Robert van ’t Hoff, Gerrit Rietveld, Gino Severini, Truus Schröder-Schräder #91-100
Vorm en Theorie van De Stijl
- Mondriaan schrijft in het eerste nummer van de Stijl zijn betoog voor de Nieuwe Beelding, ookwel Neo-plasticisme.
- Kunst dient te worden teruggebracht tot de meest elementaire vormen; beeldingsmiddelen.
- Voor schilderkunst zijn dit bijvoorbeeld: lijn, kleur en vlak.
- De Stijl gebruikt onvermengde primaire kleuren (geel, rood, blauw) en neutrale tinten (wit, grijs, zwart).
- Ontwerpen zijn conceptueel en tegenovergesteld aan natuurlijk, vandaar dat ze niet symmetrisch zijn.
- Om maximaal conceptueel te zijn worden alle vormen gereduceerd tot het orthogonale stelsel; dus slechts horizontaal en verticaal.
- De Losangique, het vierkant op een punt, wordt voor Mondriaan en van Doesburg een belangrijk vorm die net als Malevitsj zijn zwarte vierkant, religieuze vormen aanneemt.
- Over kleurgebruik en diagonalen onstaat onenigheid tussen de leden van De Stijl.
- De schilder is de belangrijkste kunstenaar binnen de Stijl want in deze kunstvorm kan men het best de conceptuele idealen uiten.
- Doesburg breekt in 1928 met de uitgangspunten en gaat over op het Elementarisme (een wat minder dogmatische variant van de Stijl).
Meer over Het tijdschrift De Stijl:
◆ Wikipedia over de uitgangspunten van De Stijl
◆ Lees het artikel van Mondriaan bij The International Dada Archive at the University of Iowa Libraries
◆ Wikipedia over de uitgangspunten van De Stijl
◆ Lees het artikel van Mondriaan bij The International Dada Archive at the University of Iowa Libraries