Internationale Geschiedenis in 1917 #1-10 | Nederlandse geschiedenis van 1917-2017 #11-20 | Het Tijdschrift De Stijl #21-30 | Vorm en Theorie #31-40 | Theo van Doesburg #41-50 | Piet Mondriaan #51-60 | Bart van der Leck #61-70 | Vilmos Huszár #71-80 | Antony Kok, Jan Wils, Georges Vantongerloo, JJP Oud, Piet Zwart #81-90 | Robert van ’t Hoff, Gerrit Rietveld, Gino Severini, Truus Schröder-Schräder #91-100
Vilmos Huszár en De Stijl
- Vilmos Huszár ontwierp de omslag van het tijdschrift De Stijl.
- De echte achternaam van Vilmos is Herz.
- Huszár was de overbuurman van Cornelis Bruynzeel, de directeur van Bruynzeel & Zonen in Rotterdam en ontving verschillende opdrachten van Bruynzeel; typografisch werk, een reclamestand en kleurontwerp.
- Vilmos Huszár wilde het twee dimensionale verlaten en werkte onder andere samen met architecten; Piet Klaarhamer, Piet Zwart, Jan Wils en Gerrit Rietveld.
- Huszár bezoekt Doesburg in Weimar, maar is niet onder de indruk van de professoren kunst van Bauhaus.
- Vilmos Huszár’s mechanische dansfiguur neemt deel aan de DaDa-tournee die Huszár samen met van Doesburg organiseerde.
- Vilmos leerde aan de academie in München de Nederlandse kunstenares Anna Egter van Wissekerke kennen. Door haar kwam hij naar Nederland.
- Huszár trekt zich in 1919 terug uit De Stijl, waarschijnlijk omdat hij het niet eens is met het beperkte kleurgebruik. Eind 1921 is de ruzie waarschijnlijk weer bijgelegd.
- In de tweede wereldoorlog sloot de joodse Huszár zich aan bij het verzet. Zijn atelierwoning in de bossen bij Hierden werden pampletten gedrukt en werden machine geweren verborgen welke Huszár onderhield.
- Waarschijnlijk vernietigde Huszár een groot deel van zijn eigen werken toen hij tijdens de tweede wereldoorlog leed aan depressies. Een deel werd in de jaren 80 gereconstrueerd, waaronder een maquette en een mechanisch dansfiguur.
Meer over Vilmos Huszár:
◆ Wikipedia over Vilmos Huszár
◆ De dansende figuur van Vilmos Huszár op film (reconstructie)
◆ Wikipedia over Vilmos Huszár
◆ De dansende figuur van Vilmos Huszár op film (reconstructie)