Nieuws

100 Feiten & 100 jaar De Stijl 1917-2017: #91-100

21 december 2017 14:08
Internationale Geschiedenis in 1917 #1-10 | Nederlandse geschiedenis van 1917-2017 #11-20 | Het Tijdschrift De Stijl #21-30 | Vorm en Theorie #31-40 | Theo van Doesburg #41-50 | Piet Mondriaan #51-60 | Bart van der Leck #61-70 | Vilmos Huszár #71-80 | Antony Kok, Jan Wils, Georges Vantongerloo, JJP Oud, Piet Zwart #81-90 | Robert van ’t Hoff, Gerrit Rietveld, Gino Severini, Truus Schröder-Schräder #91-100

Robert van ’t Hoff, Gerrit Rietveld, Gino Severini, Truus Schröder-Schräder en De Stijl

Truus Schröder-Schräder
Truus Schröder-Schräder
  1. Robert van ’t Hoff financierde het blad De Stijl met geld van zijn rijke echtgenote Petronella Hooft.
  2. Gerrit Rietveld opende in 1917 zijn eigen meubelmakerij in Utrecht. Robert van ’t Hoff introduceerde Rietveld aan van Doesburg.
  3. De Stijlmeubels van Rietveld hebben aanvankelijk nog niet de kleuren van De Stijl. Hij begon met het geven van kleur aan kindermeubels die hij ontwierp. Pas in 1923 gebruikte hij hiervoor de kleuren van De Stijl.
  4. Gino Severini werkte de eerste jaren mee aan het tijdschrift De Stijl, maar hij schilderde nooit abstract en zag zichzelf ook als een kubist.
  5. Truus Schröder-Schräder ontwerpt in 1924 samen met Rietveld een huis in Utrecht; nu bekend als het Rietveld-Schröderhuis.
  6. Nadat Truus Schröder in 1923 weduwe worden Gerrit Rietveld en zij minnaars. Het duurt nog tot 1957, wanneer Rietvelds vrouw Vrouwgien Hadders overlijd, voordat Rietveld bij Truus gaat wonen aan de Prins Hendriklaan.
  7. Rietveld werd meubelmaker in de werkplaats van zijn vader en architect op de avondschool van Piet Klaarhamer.
  8. In 1919 zegt Robert van ’t Hoff zijn lidmaatschap van De Stijl op, nadat weigering van van Doesburg om te helpen bij een politieke actie voor vrije postwisseling met Rusland.
  9. Rietveld maakt na De Stijl ook nog deel uit van de nieuwe zakelijkheid en het Nieuwe Bouwen, de Nederlandse variant van de ‘Internationale Stijl’.
  10. Rietveld meldt zich niet aan bij de Kultuurkamer en mag vanaf 1942 zijn beroep tot het einde van de tweede wereldoorlog niet meer uitoefenen.


Meer over Robert van ’t Hoff, Gerrit Rietveld, Gino Severini, Truus Schröder-Schräder:
Wikipedia over Robert van ’t Hoff
Wikipedia over Gerrit Rietveld
Wikipedia over Gino Severini
Wikipedia over Truus Schröder-Schräder
Wikipedia over Piet Klaarhamer

100 Feiten & 100 jaar De Stijl 1917-2017: #81-90

14 juli 2017 13:08
Internationale Geschiedenis in 1917 #1-10 | Nederlandse geschiedenis van 1917-2017 #11-20 | Het Tijdschrift De Stijl #21-30 | Vorm en Theorie #31-40 | Theo van Doesburg #41-50 | Piet Mondriaan #51-60 | Bart van der Leck #61-70 | Vilmos Huszár #71-80 | Antony Kok, Jan Wils, Georges Vantongerloo, JJP Oud, Piet Zwart #81-90 | Robert van ’t Hoff, Gerrit Rietveld, Gino Severini, Truus Schröder-Schräder #91-100

Antony Kok, Jan Wils, Georges Vantongerloo, JJP Oud, Piet Zwart en De Stijl

Antony Kok
Antony Kok was spoorwegbeambte en dichter
  1. Antony Kok en van Doesburg leren elkaar kennen wanneer van Doesburg is gemobiliseerd in Tilburg.
  2. Jan Wils liet van Doesburg tussen 1916 en 1919 kleuroplossingen, glas-in-lood ramen en een monument ontwerpen voor verschillende projecten en prijsvragen.
  3. Antony Kok ontpopte als een experimentele schrijver, klankpoëet en mecenas van de Stijl. Hij kocht enkel nog abstracte schilderijen.
  4. Georges Vantongerloo, Stijllid van het eerste uur, ontwikkelde zich in een mathematisch richting en liet zijn werk juist bepalen door formules.
  5. Antony Kok wordt geïntroduceerd in de Dada wanneer er een gedicht van I.K. Bonset in De Stijl verschijnt. Hij doorziet onmiddellijk dat dit een pseudoniem van van Doesburg is. Deze vraagt hem dit stil te houden.
  6. JJP Oud werd in 1916 door het artikel ‘De nieuwe beweging in de Schilderkunst’ van van Doesburg overtuigt ook over de toekomst van de bouwkunst na te denken; een Stijl-architect werd geboren.
  7. Piet Zwart, pionier voor Nederlands industrieel ontwerp en typografie, liet zich beïnvloeden en inspireren door De Stijl, maar sloot zich niet aan vanwege zijn afkeer voor dogmatisme.
  8. Jan Wils schrijft twee artikelen voor De Stijl, maar verlaat het blad in 1919 door onenigheid met van Doesburg. Onenigheid door het schrijven in Wendingen en over geld voor een ‘kleuroplossing’ voor ‘Hotel De Dubbele Sleutel’.
  9. Met Antony Kok en Gerrit Rietveld kreeg van Doesburg nooit ruzie.
  10. Na de dood van van Doesburg schrijft Antony Kok geen gedichten meer, enkel nog aforismen (tweets avant la lettre).


Meer over Antony Kok, Jan Wils, Georges Vantongerloo, JJP Oud, Piet Zwart:
Wikipedia over Antony Kok
Wikipedia over Jan Wils
Wikipedia over Georges Vantongerloo
Wikipedia over JJP Oud
Wikipedia over Piet Zwart

100 Feiten & 100 jaar De Stijl 1917-2017: #71-80

14 juni 2017 09:06
Internationale Geschiedenis in 1917 #1-10 | Nederlandse geschiedenis van 1917-2017 #11-20 | Het Tijdschrift De Stijl #21-30 | Vorm en Theorie #31-40 | Theo van Doesburg #41-50 | Piet Mondriaan #51-60 | Bart van der Leck #61-70 | Vilmos Huszár #71-80 | Antony Kok, Jan Wils, Georges Vantongerloo, JJP Oud, Piet Zwart #81-90 | Robert van ’t Hoff, Gerrit Rietveld, Gino Severini, Truus Schröder-Schräder #91-100

Vilmos Huszár en De Stijl

Vilmos Huszár
Vilmos Huszár
  1. Vilmos Huszár ontwierp de omslag van het tijdschrift De Stijl.
  2. De echte achternaam van Vilmos is Herz.
  3. Huszár was de overbuurman van Cornelis Bruynzeel, de directeur van Bruynzeel & Zonen in Rotterdam en ontving verschillende opdrachten van Bruynzeel; typografisch werk, een reclamestand en kleurontwerp.
  4. Vilmos Huszár wilde het twee dimensionale verlaten en werkte onder andere samen met architecten; Piet Klaarhamer, Piet Zwart, Jan Wils en Gerrit Rietveld.
  5. Huszár bezoekt Doesburg in Weimar, maar is niet onder de indruk van de professoren kunst van Bauhaus.
  6. Vilmos Huszár’s mechanische dansfiguur neemt deel aan de DaDa-tournee die Huszár samen met van Doesburg organiseerde.
  7. Vilmos leerde aan de academie in München de Nederlandse kunstenares Anna Egter van Wissekerke kennen. Door haar kwam hij naar Nederland.
  8. Huszár trekt zich in 1919 terug uit De Stijl, waarschijnlijk omdat hij het niet eens is met het beperkte kleurgebruik. Eind 1921 is de ruzie waarschijnlijk weer bijgelegd.
  9. In de tweede wereldoorlog sloot de joodse Huszár zich aan bij het verzet. Zijn atelierwoning in de bossen bij Hierden werden pampletten gedrukt en werden machine geweren verborgen welke Huszár onderhield.
  10. Waarschijnlijk vernietigde Huszár een groot deel van zijn eigen werken toen hij tijdens de tweede wereldoorlog leed aan depressies. Een deel werd in de jaren 80 gereconstrueerd, waaronder een maquette en een mechanisch dansfiguur.


100 Feiten & 100 jaar De Stijl 1917-2017: #61-70

14 mei 2017 16:07
Internationale Geschiedenis in 1917 #1-10 | Nederlandse geschiedenis van 1917-2017 #11-20 | Het Tijdschrift De Stijl #21-30 | Vorm en Theorie #31-40 | Theo van Doesburg #41-50 | Piet Mondriaan #51-60 | Bart van der Leck #61-70 | Vilmos Huszár #71-80 | Antony Kok, Jan Wils, Georges Vantongerloo, JJP Oud, Piet Zwart #81-90 | Robert van ’t Hoff, Gerrit Rietveld, Gino Severini, Truus Schröder-Schräder #91-100

Bart van der Leck en De Stijl

Bart van der Leck
Bart van der Leck
  1. Bart van der Leck gaat in 1916 in Laren wonen, waar dan ook Mondriaan woont. Via Mondriaan komt van der Leck in contact met Doesburg en Huszár.
  2. Bart van der Leck ontwierp ook stoffen, keramiek, vazen, tegels, birden, affiches, tapijten en letters.
  3. Als schilderdocent leerde van der Leck Helene Kröller-Müller kennen, zij kocht lange tijd de meeste van zijn schilderijen. Hierdoor had van der Leck niet genoeg schilderijen voor tentoonstellingen en brak hij wellicht ook niet internationaal door zoals Doesburg en Mondriaan.
  4. Van der Leck ontwierp delen van het interieur van het Jachthuis Sint-Hubertus van de architect Berlage en eiste een gelijkwaardige positie ten opzicht van Berlage.
  5. Bart van der Leck reduceerde in 1916 als eerste zijn kleurpalet tot de latere Stijl-kleuren.
  6. Naast het lettertype ‘Van Doesburg’ is er ook het ‘Van der Leck’.
  7. Bart van der Leck volgde vanaf zijn 14de ambachtelijke vorming in Utrechtse glasschildersateliers, waarna hij in Amsterdam de Rijksschool voor Kunstnijverheid en avondklassen van Rijksacademie volgt. Beide opleiding rondt hij af.
  8. Bart van der Leck is het in 1918 oneens met van Doesburg over organisatorische kwesties en heeft in 1919 artistieke onenigheid met Mondriaan over de openheid van composities, wat tot een breuk leidde. Hij keert terug naar het figuratieve hoewel geometrisch en met hetzelfde kleurpalet.
  9. In 1929 werd van der Leck grotendeels blind aan één oog als gevolg van een beroerte.
  10. Van Doesburg zou bij zijn eerste bezoek aan van der Leck uitgeroepen hebben: “Als dit het schilderen van de toekomst is, kan ik me nu verhangen”. (Bron: Seuphor M., 1971, Piet Mondrian, p. 138.)


Meer over Bart van der Leck:
Wikipedia over Bart van der Leck
over Bart van der Leck

100 Feiten & 100 jaar De Stijl 1917-2017: #51-60

14 april 2017 16:05
Internationale Geschiedenis in 1917 #1-10 | Nederlandse geschiedenis van 1917-2017 #11-20 | Het Tijdschrift De Stijl #21-30 | Vorm en Theorie #31-40 | Theo van Doesburg #41-50 | Piet Mondriaan #51-60 | Bart van der Leck #61-70 | Vilmos Huszár #71-80 | Antony Kok, Jan Wils, Georges Vantongerloo, JJP Oud, Piet Zwart #81-90 | Robert van ’t Hoff, Gerrit Rietveld, Gino Severini, Truus Schröder-Schräder #91-100

Piet Mondriaan en De Stijl

Piet Mondriaan
Piet Mondriaan
  1. Op 6 februari 1917 ontmoeten Piet Mondriaan en Theo van Doesburg elkaar voor het eerst.
  2. De internationalisering van zijn naam (Piet Mondrian) is heel toepasselijk een anagram voor “I paint modern!”
  3. Mondriaan woonde tussen 1892 en 1895 op nummer 154 in de Kalverstraat te Amsterdam (naast waar nu Waterstone’s zit).
  4. Piet Mondriaan woonde achtereenvolgens in Amersfoort, Winterswijk, Amsterdam, Uden, Domburg, Amsterdam, Parijs, Den Haag, Domburg, Laren, Parijs, London, New York.
  5. Mondriaan schreef ook ‘Twee verhalen’, namelijk: ‘De Groote Boulevards’ en ‘Klein Restaurant – Palmzondag’. Deze werden in 1987 bij Meulenhoff uitgebracht.
  6. In 1911 laat Mondriaan een horoscoop trekken, die hij zijn leven lang bewaard.
  7. Mondriaan voltooide de lagere school en voldeed aan de leerplichtwet met twee jaar aanvullend lager onderwijs. Daarna stapelde hij opleidingen totdat hij zich aan kon melden bij de Rijksacademie in Amsterdam.
  8. Wanneer in 1924 van Doesburg van De Stijl overstapt naar het Elementarisme verbreekt Piet Mondriaan het contact. Pas in 1929 ontmoeten ze elkaar weer.
  9. De inwoners van Hilversum konden Mondriaan’s ‘Compositie met twee lijnen’ uit 1931 niet waarderen en verkochten het aan het Stedelijk Museum van Amsterdam.
  10. Mondriaan laatste werk, Victory Boogie Woogie, is onvoltooid. In 1997 werd het door Nederland voor 82 miljoen gulden aangekocht.


Meer over Piet Mondriaan:
Wikipedia over Piet Mondriaan
Mondriaans horoscoop